مدل ادراکی کیفیت زندگی زان

زان معتقد است كه كیفیت زندگی یك مفهوم چند بعدی است و شاخص‌ها و معرف‌های متفاوتی را شامل می‌شود ابعاد كیفیت زندگی از نظر زان عبارتند از: رضایت از زندگی، تصویر از خود، فاكتورهای بهداشتی- عملكردی و اقتصادی- اجتماعی بر اساس این مدل زمینه‌های شخصی هر فرد، بهداشت، وضعیت اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، محیط و سن بر كیفیت زندگی تاثیر دارد. مفهوم درك شده از كیفیت زندگی، اثر متقابل بین شخص و محیط او ایجاد می‌كند. زان نموداری را برای كیفیت زندگی ارائه كرده كه در آن عوامل تاثیر گذرانده بر كیفیت زندگی را به تصویر كشیده است.

ادامه نوشته

نظریه های روانشناسی باورهای غیر منطقی

باورهای غیرعقلانی و تحریف های شناختی در روان شناسی، اصطلاحی است که از نظریه دو روان درمانگر آمریکایی به نام های " آلبرت الیس " و " آرون بک " گرفته شده استکه اشاره به اختلال تفکر افراد در درک واقعیات دارد. هدف اساسی روان درمانی، تغییر نوع تفکرات بیماران روانی درباره خودشان و مردم و زندگی و مشکلاتی است که قبلاً از مقابله با آن ها عاجز بوده اند و همین موجب اضطراب و اختلالات روانی شان می شده است. بک و الیس بر نقش فرایند تفکر آشفته در ایجاد رفتارهای ناسازگارانه تاکید دارند به عقیده بک، ویژگی فراگیر تعدادی از اختلال های روانی وجود افکار خودکار است عقاید بسیار محکمی که فرد حتی نمی داند آن ها به احساس های ناخشنودی و دلسردی منجر می شوند این افکار به صورت خود انگیخته پدیدار می شوند و نادیده گرفتن آن ها دشوار است افکار خودکار حاصل نگرش های کژ کار هستند یعنی قواعد یا ارزش های شخصی که افراد به آن ها اعتقاد دارند و در سازگارهای مناسب اختلال ایجاد می کنند.

ادامه نوشته

نظریه همدلی رابرت فیشر

رابرت فیشر ( Robert Fischer ، رابرت ویشر ) فیلسوف آلمانی قرن نوزدهم میلادی است و نظریات او دربارۀ زیباشناختی اشیا و همدلی است. در قرن نوزدهم در متون زیبایی‌شناسانه‌ی رمانتیست‌های آلمانی در مورد درک آثار هنری از عبارت Einfühlung استفاده می‌شد که در زبان آلمانی به معنی «خود را درون چیزی احساس کردن» است. در دهه 1870 رابرت فیشر تز دانشگاه خود را درخصوص فرافکنی عاطفی نوشت که گرچه موضوع جدیدی نبود، اما در آن برای نخستین بار به جنبه‌های روان‌شناسانه‌ی ادراک هنر اشاره شد. فیشر بر این باور بود که همه‌ی انسان‌ها دارای این ظرفیت هستند که از طریق نسبت دادن روح خود و حالات آن به ابژه‌های بی‌جان (آثار هنری) خود را درون آن‌ها احساس کرده و تجربه کنند.

ادامه نوشته

نظریه های ارتباطات غیر کلامی

ارتباطات غیر کلامی عبارت است از: کلیه پیام هایی که افراد علاوه برخود کلام، آنها را نیز مبادله می کنند. ارتباطات غیر کلامی مهمترین بخش ارتباط میان فردی را تشکیل می دهد . ارتباط غیر کلامی به دامنه وسیعی از پدیده ها اطلاق میگردد. از ژست ها شامل: چهره و حالات اشاره گرفته تا مد طرز قرارگرفتن، راه رفتن، ایستادن، حرکات چشم ها، لحن صدا، نوع لباس پوشیدن، تا تئاتر، موسیقی و پانتومیم و … جملگی نشانه های ارتباطات غیرکلامی هستند. حقیقت ارتباط انسانی بر پایه ژست، حالت، نگاه و سکوت استوار است. کلام به تنهایی نمی‌تواند همه چیز را بیان کند. به طور قطع باید الگویی برای حرکت وجود داشته باشد تا بتواند مخاطب را تحت تأثیر قرار دهد. اصولاً درمراودات اجتماعی بیشتر افراد به نشانه های غیرکلامی بیش از نشانه های کلامی اعتماد میکنند. تحقیقات نشان داده که کلام ۷ % لحن و طنین ۳۸ % و حرکات ۵۵ % اطلاعات را منتقل می کنند. در این نوشته مختصر سعی می شود به دو نمونه از ارتباطات انسانی غیرکلامی پرداخته شود.

ادامه نوشته

نظریه های روانشناسی تنبلی

از نظر روانشناسی، اهمالکاری یا تنبلی یعنی به آیندهمحول کردن کاری که تصمیم به اجرای آن گرفته ایم. به طور کلی، به تعویق انداختن کار،رفتاری ناپسند و ناراحت کننده است که پیامدهای ناخوشایندی در بر دارد و هرگز نمیتوان از تاخیر در انجام کارها، به تصور و گمان بهتر ارائه کردن آنها دفاع کرد. واژه « اهمالکاری » ، « تنبلی » ، « سهل انگاری » ، « مسامحه کاری » و « به تعویق انداختن کار » معادل کلمه ی انگلیسی Procrastination به کار رفته است. البته هیچ کدام مفهوم کامل را در بر نمی گیرد. « اهمالکاری » رفتاری است فراگیر که بین افراد جامعه در سطوح مختلف از افراد عامی گرفته تا دانشمندان فرهیخته ، مصادیق مختلف آن دیده می شود .مطالب این تحقیق در عین استفاده ی کاربردی ، برای عموم افراد جامعه ، دانشجویان روان شناسی عمومی و بالینی، علوم تربیتی ، مشاوره و راهنمایی و علوم اجتماعی مفید و سازنده خواهد بود.

ادامه نوشته

الگوی سه لایه یادگیری خودتنظیمی مونیک بوکارتز

مونیک بوکارتز (1997، به نقل از مردعلی،1387) یادگیری خودتنظیمی را به معنای توانا شدن در ایجاد نگرشها، مهارتها و دانش هایی عنوان میکند که میتوانند از یک بافت یادگیری به بافتهای دیگر و از موقعیت یادگیری که اطلاعات در آن کسب شده است به موقعیتهای کاری واقعی منتقل شود. ضمن تاکید بر آموزش مهارتهای خودتنظیمی به عنوان هدف آموزش و پرورش، به تعامل بین آموزش یادگیری خودتنظیمی و تعامل بین مؤلفه های شناختی و انگیزشی، تاکید دارد. وی یادگیری خودتنـظیمی را به عنوان یک مرحله پیچـیده تکاملی و تعاملی میداند که شامل خودتنظیمی شناختی و خودتنظیمی انگیزشی است.

ادامه نوشته

نظریه های روانشناسی کردارشناسی

کردارشناسی به عنوان یک رشته متمایز در دهه 1930 با حیوان شناسان اروپایی کنراد لورنز و نیکو تینبرگن مطرح شد . کردارشناسی ، مطالعه رفتار انسان و حیوان در بافت تکاملی آنهاست . به مطالعه تطبیقی رفتار حیوانات غیرانسانی، به طور معمول در زیستگاه طبیعی آنها، کردار شناسی می گویند. اصول اخلاقی توسط زیست شناسان رفتاری در اروپا توسعه یافته و در مقایسه با روانشناسی تطبیقی، غالباً با مفهوم الگوهای رفتاری ذاتی یا گونه های خاص همراه است. اکنون نظریه و روش های هر دو حوزه ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و رفتار حیوانات خنثی تر و گسترده تر است.

ادامه نوشته

تاریخچه و مبانی نظری موسیقی درمانی

موسیقی درمانی رشته ای است که برای درمان و توانبخشی اختلالات جـسمی و روانـی گوناگون از موسیقی بهره می گیرد و موسیقی درمانگر مـتخصصی اسـت که بـا اسـتفاده ازکـاربرد موسیقی در درمان، با توجه به وضعیت و نـیاز بـیمار، برنامه های موزیکال مختلفی را طراحی و به کار می بندد. موسیقی درمانگر فردی است که در رشته مـوسیقی درمانی تـحصیل ودروس دانشگاهی آن را می گذراند. وی فردتعلیم دیده ای است که بـا فعالیت های موزیکی، نظم می بخشد و تـلاش مـی کند تا با مراجعان ارتباط درمانی پیـدا کند. موزی تراپیست ها غـالبا با دیگرمتخصصان مانند، پزشکان، فیزیوتراپیست ها، روان پزشکان و مددکاران اجتماعی در یک تیم درمانی یا آموزشی فعالیت می کنند و بامشورت یـکدیگر تـصمیم می گیرند که بهترین خدمات را برای رسـیدن بـه اهـداف درمانی هماهنگ کنند(زاده محمدی، 1389).

ادامه نوشته

نظریه های روانشناسی و کارهای مدارد باس

مدارد باس (Medard Boss) (1991-1903) روانکاو و روانپزشک سوئیسی ، دومین درمانگر وجودی، حرفه‌ای شبیه بینزوانگر داشت . او شکلی از رواندرمانی به نام Daseinsanalysis را به وجود آورد. در این روش او شیوة درمان روانتحلیلگری را با فلسفة هستیگرا- پدیدارشناختی دوست و مرشدش مارتین هایدگر درهم آمیخت . او که در سال 1903 به دنیا آمد، همانند بینزوانگر تحت سرپرستی بلولر در زوریخ کار کرد. او مانند بینزوانگر فروید را می‌شناخت و سخت تحت‌تأثیر افکار او قرار داشت. هایدگر بیشترین تأثیر را بر وی داشت و همانند بینزوانگر، به تعبیر کردن موضع فلسفی هایدگر در رویکردی کارآمد به روان‌درمانی علاقه‌مند بود. باس به‌ویژه دوست داشت دیدگاه‌های هایدگر را با روش‌های فروید ترکیب کند و این علاقه در عنوان مقاله مهم او به نام هستی‌کاوی و روان‌کاوی نشان داده شده است.

ادامه نوشته

نظریه های روانشناسی لودویگ بینزوانگر

لودویگ بینزوانگر (Ludwig Binswanger) ( متولد 13 آوریل 1881 - فوت 5 فوریه 1966 ) روانپزشک سوئیسی و از پیشگامان درمان وجودی ( اگزیستانسیال ) است ، او یکی از اولین متخصصان بهداشتِ روان بود که بر ماهیت وجودی بحران در درمان تاکید کرد . والدین او رابرت یوهان بینزوانگر و برتا هاسنکلور بودند. پدربزرگ ِ پدری ِ لودویک، السیر بینزوانگر که اصالتاً از یهودیان ِ آلمان بود، در سال ۱۸۵۷ آسایشگاه روانی ِ کروزلینگن را تاسیس کرد. برادرِ پدربزرگ او، اوتو بینزوانگر، سِمتِ استادی ِ دانشگاه ِ ینا را برعهده داشت. بینزوانگر از ۱۹۱۱ تا ۱۹۵۶ مدیر یک آسایشگاه روانی در کروزلنژان سوئیس بود که توسط پدربزرگش تاسیس شده بود و بیماران معروفی در آن بستری بودند.

ادامه نوشته

نظریه های روانشناسی آرتور جانوف

آرتور جانوف یا آرتور آنو (21 اوت 1924 - اول اکتبر 2017) ، همچنین به عنوان Art Janov شناخته می شود، روانشناس، روان درمان و نویسنده آمریکایی بود. وی به عنوان خالق اولیه درمان، از معالجه بیماری روانی که به طور مکرر فروکش کردن، احساس و تجربه دردهای طولانی مدت کودکانه سرکوب شده، مشهور است. آنوو برای اولین بار یک موسسه روان درمانی را به نام انستیتوی پریمال در دکتر آلمونت شمالی در غرب هالیوود، کالیفرنیا و از سال 1980 به عنوان مرکز اصلی آنوو در خیابان اشلند در سانتا مونیکا، کالیفرنیا تاسیس کرد. آنوو نویسنده بسیاری از کتابها بود، از جمله مهمترین آنها The Primal Scream (1970) ، و همچنین زیست شناسی عشق و زندگی قبل از تولد: فیلم نامه پنهان که بر زندگی ما حاکم است.

ادامه نوشته

تاریخچه و نظریه های مزاج شناسی یا خلق و خوی

نظریه چهار خلق و خوی یک نظریه اولیه روانشناختی است که بیان می کند که چهار تیپ شخصیتی اساسی وجود دارد: سانگویین ، وبا ، مالیخولیایی و بلغمی . بیشتر فرمول‌بندی‌ها شامل امکان آمیختگی در میان انواعی است که در آن تیپ‌های شخصیتی یک فرد همپوشانی دارند و دو یا چند مزاج مشترک دارند. بقراط ، پزشک یونانی (حدود 460 - حدود 370 قبل از میلاد) چهار مزاج را به عنوان بخشی از مفهوم پزشکی باستانی شوخ طبعی توصیف می کند که چهار مایع بدن بر ویژگی های شخصیتی و رفتار انسان تأثیر می گذارد. علم پزشکی مدرن رابطه ثابتی بین ترشحات درونی و شخصیت تعریف نمی‌کند، اگرچه برخی از سیستم‌های تیپ شخصیتی روان‌شناختی از دسته‌هایی مشابه خلق و خوی یونانی استفاده می‌کنند.

ادامه نوشته

طبقه بندی خلق و خوی دیوید کیرسی

دیوید وست کیرسی ( David West Keirsey ) ؛ متولد ۳۱ اوت ۱۹۲۱ و متوفای ۳۰ ژوئیه ۲۰۱۳ ، یک روانشناس آمریکایی ، استاد بازنشسته در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، فولرتون ، و نویسنده چندین کتاب بود. در محبوب‌ترین انتشارات خود، لطفاً مرا درک کن (1978، نویسنده مشترک مرلین بیتس) و جلد دوم بازبینی‌شده و توسعه‌یافته لطفاً مرا درک کن II (1998)، او یک پرسشنامه شخصیتی خودارزیابی‌شده ، به نام طبقه بندی خلق و خوی کیرسی تنظیم کرد. ، که الگوهای رفتاری انسان را به چهار خلق و خو و شانزده نوع شخصیت پیوند می دهد. هر دو جلد کتاب لطفاً مرا درک کن حاوی پرسشنامه ای برای ارزیابی تیپ با پرتره های دقیق و درمان سیستماتیک توصیف ویژگی های خلقی و ویژگی های شخصیتی است. کیرسی با تمرکز بر مدیریت تعارض و همکاری، در مشاوره خانواده و مشارکت و مربیگری کودکان و بزرگسالان تخصص داشت .

ادامه نوشته

نظریه تیپ های شخصیتی سوشیونیکز 

سوشیونیکز (Socionics)، در روانشناسی و جامعه‌شناسی، یک تئوری پردازش داده‌ها (پردازش شناختی) و تیپ شخصیتی است که با مدل داده روانی خود (آنرا با نام مدل آ می‌شناسند) و نیز مدل سازگاری میان افراد متمایز می‌شود. سوشینیکز یک شاخه نسبتا جدید و در حال شکل گیری در زمینه روانشناسی است که بر اساس فعالیت یونگ در مورد تیپ های شخصیتی ، تئوری هوشیار / ناهشیار فروید و تئوری متابولیسم اطلاعات از آنتونی کپینسکی ساخته شده است. سوشینیکس بر اساس این نظریه شکل گرفت که کاراکتر شخص بر اساس دسته ای از بلوک ها به نام " توابع روانشناختی " (psychological functions) فعالیت می کند . ترکیب و سری ساختن این توابع به شکل های گوناگون باعث روش های گوناگون دریافت و تولید اطلاعات می شود که این خود باعث الگوهای رفتاری متفاوت و درنتیجه انواع شخصیتی متفاوت می شود .

ادامه نوشته

نظریه رشد روانی نوجوانان دیوید الکایند

دیوید الکاینددیوید الکایند (متولد 11 مارس 1931) روانشناس کودک و نویسنده آمریکایی است. الکایند و خانواده اش هنگامی که هنوز نوجوان بود، به کالیفرنیا نقل مکان کردند. وی در دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس تحصیل کرد و لیسانس هنر را در سال 1952 و دکترای فلسفه را در سال 1955 بدست آورد. دیوید همچنین دکترای افتخاری در علوم را در کالج رود آیلند کسب کرد (1987). زمانی که نوجوانان عملیات صوری کسب می کنند، دوست دارند آنها را به کار برند. آنها که زمانی کودک انعطاف پذیری بودند، اکنون بدخلق واهل جرو بحث می شوند و حقایق و عقایدی را برای ایجاد مرافعه ردیف می کنند ( الکایند ، ۱۹۹۴). (به نقل از برک، ترجمه سید محمدی، ۱۳۸۴)

ادامه نوشته

نظریه های روانشناسی رابرت هایند

رابرت هایند ( Robert Hinde ) زیست شناس ، کردارشناس و روانشناس انگلیسی است که در انگلستان متولد شد. پدرش پزشک و مادرش پرستار بود. او پس از جنگ جهانی دوم وارد کالج کمبریج شد و در سال 1948 موفق به اخذ مدرك کارشناسی گردید. در سال 1950 دکتراي خود را از دانشگاه آکسفورد دریافت کرد و پس از آن به عضویت بخش حیات وحش شناسی دانشگاه کمبریج درآمد و در دهه 1950 به بررسی و تحقیق درباره نقش پذیري پرداخت و پس از آشنایی با جان بالبی به بررسی و تحقیق درباره رشد انسان علاقه مند شد. پژوهش هاي هایند بر روي پریمات ها در دهه هاي 1960 و 1970 او را به ماهیت و پویش هاي روابط بین انسانها و نهایتاً اعضاي خانواده و همسالان علاقهمند کرد. علاقه او به رابطه میان روانشناسی و کردارشناسی منجر به تألیف کتاب « رفتار حیوان » در 1966 شد. از دیگر کتاب هاي او می توان به « مبانی زیستی رفتار اجتماعی انسان » (1974) و « فرد ، روابط و فرهنگ » (1987 ) اشاره کرد. روبرت هایند در روزهای پایانی سال 2016 میالدی درگذشت.

ادامه نوشته

روانشناسی الکترا

عقدهٔ الکترا ( Electra Complex )، یکی از اصطلاحات روانکاوی است. عقدهٔ الکترا در دختر، معادل عقدهٔ اُدیپ در پسر است. الکترا برادرش، اورستس، را واداشت که مادرشان، کلوتایمنسترا، و ناپدری‌شان، آیگیستوس، را به انتقام کشتن پدرشان، آگاممنون، به قتل برساند. فروید در نظریه روانکاوی، از این داستان، برای توصیف میل ناخودآگاه دختر به از بین بردن مادر، و تصاحب پدر در دوره ذکری رشد روانی جنسی استفاده کرده‌است. فروید، پس از توضیح عقدهٔ اُدیپ برای شکل‌گیری هویت مردانه، مسئلهٔ هویت زنانه را حل ناشده گذاشت. فرض او در ابتدا این بود که برای دختربچه‌ها، عقدهٔ ادیپ به سادگی معکوس می‌شود. به این ترتیب که دختربچه نیز مانند پسربچه، ابتدا مادر را موضوع عشق خود قرار می‌دهد، اما بعد با تغییر جهت میل، روبه‌رو می‌شود و به پدر، میل می‌ورزد؛ اما در نتیجهٔ رقابت مادر، احساس زنا با محارم را در خود، سرکوب می‌کند، و اشتیاقش را به مردان بزرگسال دیگر، معطوف کرده، و به این طریق، خود را با مادر، همسان می‌کند.

ادامه نوشته

روانشناسی ادیپ

عقده ادیپ اصطلاحی است که توسط زیگموند فروید در مراحل روانی-جنسی رشد استفاده می شد. این مفهوم که برای اولین بار توسط فروید در سال 1899 ارائه شد و تا سال 1910 به طور رسمی مورد استفاده قرار نگرفت، به جذابیت فرزند پسر به والدین جنس مخالف خود (مادر) و حسادت والدین همجنس خود (پدر) اشاره دارد. طبق این مفهوم بحث برانگیز، کودکان والدین همجنس را به عنوان رقیب می بینند. به طور خاص، یک پسر برای جلب توجه مادرش نیاز به رقابت با پدرش را احساس می کند یا دختر برای جلب توجه پدرش با مادرش رقابت می کند. مفهوم دوم توسط کارل یونگ، شاگرد سابق و همکار فروید، «مجموعه الکترا» نامیده شد. بحث بر سر این نظریه است که کودک احساسات جنسی نسبت به والدین دارد. فروید معتقد بود که اگرچه این احساسات یا امیال سرکوب شده یا ناخودآگاه هستند، اما هنوز تأثیر قابل توجهی بر رشد کودک دارند.

ادامه نوشته

اصول و قوانین گشتالت

نظریه‌ی گشتالت که با نام‌های دیگری مانند Gestalt psychology یا Gestaltism یا Configurationism نیز شناخته می‌شود، نزدیک به ۱۰۰ سال پیش در آلمان و اتریش برای توضیح چگونگی ادراک‌کردن متولد شد. Gestalt در لغت به معنی شکل است و در این نظریه به معنای الگو یا ترتیب و وضعیت قرار‌گرفتن شکل‌ها و طرح‌ها کنار یکدیگر به‌کار رفته است. براساس این نظریه انسان (مغز ما) تمایل دارد اشکال، الگوها و طرح‌ها را درکنار یکدیگر و به‌عنوان یک کل درک کند. یعنی وقتی ما چند شکل یا طرح را کنار یکدیگر می‌بینیم، آن‌ها را تک تک و به‌تنهایی نمی‌بینیم، آن‌ها را باهم می‌بینیم و درک می‌کنیم. ما (انسان) تمایل دارد به گروه‌بندی و ترکیب‌کردن اشکالی که کنارهم در وضعیت‌های مختلف قرار می‌گیرند .

ادامه نوشته

نظریه مغناطیس حیوانی فرانتس آنتوان مسمر

مغناطیس حیوانی یا مَنیَتیزم یا مانیه‌تیزم یا انرژی انسانی ( Animal magnetism ) نامی است که پزشک آلمانی فرانتس آنتوان مسمر در قرن ۱۸ به آنچه تصور می‌کرد نیروی طبیعی نامرئی است که توسط حیوانات ساطع می‌شود داد. او معتقد بود که این نیرو می‌تواند اثرات جسمانی از جمله شفا داشته باشد. با وجود تلاش مستمر در ارائه نظریه خود، در ارائه راه کار علمی برای توجیه فرضیه خویش ناموفق ماند. مسمر بانی این نظریه و پیروانش معتقدند دلیل خواب هیپنوز، پیدایش این حالت در شخص، اثر نیرویی است که از دست‌ها و چشم‌های هیپنوتیزور خارج می‌شود. به عقیده مسمر کائنات را امواجی فرا گرفته که این امواج در انسان نیز به وفور یافت می‌شود و اگر این امواج از جسم انسانی به جسم انسانی دیگر وارد شود، می‌تواند بسیاری از امراض را درمان کند. وی که این امواج را مغناطیس حیوانی می‌نامید معتقد بود که وجود این امواج در همگان یکسان نیست و همه کس قادر نخواهد بود آن را مهار کرده و از آن استفاده نماید.

ادامه نوشته

نظریات روانشناسی شوخ‌ طبعی

نظریه‌های متعددی پیرامون شوخ‌طبعی وجود داشته و تلاش بر تشریح این دارند که شوخ‌طبعی چیست، چه وظایف اجتماعی داشته و این که چه چیزی خنده دار (شوخ‌طبع) تلقی می‌شود. در میان انواع گوناگون نظریه‌های که تلاش بر اثبات وجود شوخ‌طبعی دارند، نظریه‌های روانشناسی نیز وجود دارد که بیشتر آنها شوخ‌طبعی را از جمله رفتار بسیار سالم انسانی قلمدد می‌کنند؛ نظریه‌های روحانی نیز هستند که شوخ‌طبعی را، همانند یک تجربه عرفانی، یک راز غیرقابل تشریح می‌پندازند. گرچه ممکن است نظریات متعدد کلاسیک در مورد شوخ‌طبعی و خنده یافت شوند، اما در متون آکادمیک معاصر، سه نظریه مکرراً ظاهر می‌شود: نظریه رهایی (آسودگی)،نظریه برتری و نظریه ناهماهنگی.

ادامه نوشته

نظریه رشد پیش از تولد و مطالعات مارگارت هریس و جورج بترورث

جورج باترورث و مارگارت هریس دارای دو تالیف مشترک به نام های روانشناسی رشد ( Developmental psychology ) و روانشناسی کودکان دبستانی هستند . در کتاب روانشناسی رشد خودشان که شامل مباحثی در خصوص مقوله رشد و روان کودک و نوجوان است؛ که طی آن تعاریف مختلف رشد جنبه‌های آن و مراحل تکامل جنین از ابتدا تا دوره نوجوانی بازگو می کنند. طبق نظر هریس و بترورث ( 2004 ) رشد حرکتی کودکان پیش از تولد را می توان طبق یک توالی، به طور معمول متناسب با هفته هاي رشد بیان کرد. همان طورکه در جدول زیر قابل مشاهده است، این رشد از هفته سوم با رشد سلول هاي عصبی شروع می شود و در هفته بیست و چهارم است که براي اولین بار جنین می تواند شَست خود را بمکد.

ادامه نوشته

نظریه مراحل نوعدوستی جان پیلیاوین

از نظر دورکیم، نوعدوستی یک تزیین دلپذیر برای زندگی اجتماعی نیست بلکه برای همیشه، مبنای اساسی آن خواهد بود (پیلیاوین و چارنگ،1991). جان پیلیاوین ( Piliavin ) بر مبنای نظریه مبادله اجتماعی ، یک نظریه پنج مرحله ای مطرح ساخته و معتقد است رفتار نوع دوستانه در فرآیند مراحل زیر شکل می گیرد (پیلیاوین,1972 :507). 1- آگاهی از وضعیت اضطراری : بر اساس این نظریه، رفتار نوعدوستانه پیش از هر چیز مستلزم آگاهی از وضعیت های اضطراری است. طبیعی است که ما فقط در صورتی می توانیم به دیگران کمک کنیم که بدانیم آنان واقعاً به کمک نیازمندند.

ادامه نوشته

مراحل سوگواری جیمز ویلیام وردن

با توجه به تفاوت افراد از نظر شخصیتی و سلامت جسمی و روانی و همچنین شاخصه‌های اعتقادی و بینشی نمی‌توان به طور کلی در این باره نظر داد؛ اما معمولا افراد سوگوار پنج مرحله را طی می‌کنند و در هر کدام از این مراحل، اگر شرایط به حدی حاد شود که زندگی دچار اختلال جدی گردد، باید با کمک یک مشاور متخصص، شرایط را مدیریت کنند.

ادامه نوشته

مراحل فرآیند سوگ لورا برگ

از مواردی که در زندگی هر انسانی ممکن است اتفاق بیفتد و باید برای آن آمادگی داشته باشد، مقابله با ناملایمات و اتفاقاتی است که موجب از دست‌ دادن چیزهایی می‌شود که محبوب او بوده است. از بالاترین و سخت‌ترین این اتفاقات، مرگ عزیزان است. از نظر روانشناختی، سوگ فرایندی عاطفی است و به ناراحتی جسمانی و روانی شدید برآمده از فقدان عزیزان اطلاق می‌‏شود. در کنار مفهوم سوگ، مفهوم «داغدیدگی» قرار دارد که نمی‌‏توان آن را به‏‌طور مشخص از سوگ جدا کرد؛ گرچه تأکید آن بر حس فقدان است.

ادامه نوشته

روانشناسی عدالت

درک عقلی از عدالت، نيازمند بلوغ روحی است. روح نابالغ، بويژه تمايل به ارزشگذاری خودکامانه دارد. چنين روحی شايد قادر باشد درباره­ی ارزش­ها جدل کند، اما به دشواری می­تواند ارزشگذاری­ های خود را بصورتی رضايتبخش مستدل سازد. بلوغ فکری برای مسايل عدالت از آن طريق قابل تشخيص است که انسان تلاش می­ کند بفهمد که چه وظايفی در قبال همنوعان خود دارد، تلاش می­کند بداند چه دينی به انسان­ های ديگر دارد، پيگيرانه در اين زمينه می ­پرسد و هدفمند برای روشن کردن آن می­رزمد، صرفنظر از اينکه موضع شخصی او در اين مورد چه باشد و چه راه حلی در اين زمينه داشته باشد.

ادامه نوشته

نظریه جرم شناسی پنجره های شکسته جیمز ویلسون و جورج کلینگ

نظریه پنجره های شکسته (1982) محصول فکری دو جرم شناس آمریکایی به نامهای جیمز ویلسون و جورج کلینگ می باشد . ویلسون و کلینگ استدلال کردند که جرم نتیجه یک نابسامانی است . به طور مثال : اگر پنجره ای شکسته باشد و مرمت نشود ،آن فردی که تمایل به شکست قانون و هنجارهای اجتماعی دارد . با مشاهده بی تفاوتی جامعه به این امر ،دست به شکستن شیشه دیگری می زند و دیری نمی گذرد که شیشه های بیشتری می شکند و این احساس آنارشی و هرج و مرج از خیابان به خیابان و از محله ای به محله دیگر می رود و با خود سیگنالی را به همراه دارد که از این قرار که هر کاری راکه بخواهید مجاز هستید انجام دهید بدون آنکه کسی مزاحم شما شود .

ادامه نوشته

نظریه فضای عاطفی خانواده دوروتی لاونولث

دوروتی لاونولت کوشیده است تا با ربط رفتارهای آسیب زای خانواده به شکل گیری رفتارهای نابهنجار اعضاء، تعیین کننده های ساختاری رفتار نابهنجار در خانواده را توضیح دهد. وی معتقد است که تجربیات اولیۀ زندگی در تعیین رفتار مؤثر بوده و خانواده اولین گروه و نهادی است که زمینه و شرایط چنین تجربیاتی را فراهم می کند (مرادی، 1365: 130). طبق تحقیقات بیشتر روانشناسان، تجارب سالهای اول کودکی که معمولاً در خانواده ایجاد می گردد سازنده و زیربنای شخصیت و رفتارهای بعدی کودک است (احدی، 1378: 88). به همین دلیل توجه به روابط میان اعضای خانواده و تأثیرات متقابل این کنش ها در رفتار کودک و جوان امری ضروری است .

ادامه نوشته

مبانی نظری و نظریه های خشونت علیه زنان

از لحاظ تاریخی شاید بتوان نخستین سابقه امر خشونت را در اسطوره های دینی و مذهبی مانند داستان "آدم و حوا" یا هابیل و قابیل به روایات کتب مقدس سراغ گرفت، در واقع داستان آدم و حوا عاملی شد تا در غرب و در دنیای مسیحیت، زنان را مورد ظلم و جور قرار دهند و مقامات کلیسا در روزگار قدیم، حتی خشونت در ازدواج را توصیه می نمودند. چنین طرز نگرشی بر نظرات برخی مقدسین مسیحی نظیر سنت اگوستین نیز تأثیر گذاشت، که معتقد بود مردان در تصویر خداوند آفریده شده اند و اگر زنی را به اتفاق شوهرش در نظر بگیریم شاید بتوان گفت که آن ها هر دو در تصویر خداوند آفریده شده اند.

ادامه نوشته

روانشناسی رنگ ملل مختلف

روانشناسی علمی وابسته به فرهنگ بوده و روانشناسی رنگ ها نیز منبعث از آن وابسته به فرهنگ است ، هر ملتی براساس فرهنگ مشترکی که در آن سرزمین به پشتوانه تاریخ ، آداب و رسوم و زیست اجتماعی افراد وجود دارد ، می تواند معانی متفاوتی در روانشناسی رنگ ها از خود نشان دهد ، حتی ممکن است نتایج ضد و نقیزی داشته باشند .

ادامه نوشته